Call V23_N45 (December 2025, I Dossier): "Change Management and Public Action: Factors, Actors and Context of the Successful Implementation of Public Policy Instruments". Deadline for receipt of manuscripts: June 13, 2025.
Call V23_N45 (December 2025, II Dossier): "State, Government and Public Management under the presidency of Gabriel Boric: a balance". Deadline for receipt of manuscripts: July 1, 2025.
Open call to apply topics and lead dossier temáticos_N° 46 and 47 year 2026: Those who are interested or have doubts/queries can write or send their application to the reggp@gobierno.uchile.cl email with a maximum of 1000 words. We are waiting for you!
Open call for submissions of the Journal of State, Government and Public Management, opens the reception of free research manuscripts, they only have to indicate in their submission that they apply for this section.
**Visit our section on the website of Facultad de Gobierno de la Universidad de Chile and keep abreast of our activities and news. Check out the hybrid presentations of our latest issues.
Aguilar, L. (2003). Estudio Introductorio. En Aguilar, L (ed.), La implementación de las Políticas
(pp. 15–95). Porrúa.
Aguilar, L. (2016). Democracia, Gobernabilidad y Gobernanza. Ciudad de México: Instituto Nacional Electoral. https://www.ine.mx/wp-content/uploads/2019/04/CM_25-Aguilar.pdf
Alexander, J. (1991). La centralidad de los clásicos. En La teoría social hoy ((99-102). Alianza Editorial.
Álvarez, J. L. y Jurgenson, G. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodolo- gía (1.ª ed.). Paidós Educador.
Alviar, H. (2011). Legal reform, social policy, and gendered redistribution in Colombia: The role of the family. Journal of Gender, Social Policy & the Law, 19(2), p. 577.
Batallas, H. (2013). El actual modelo de descentralización en el Ecuador: un desafío para los gobier- nos autónomos descentralizados. Revista de Derecho UASB-Ecuador, (20). https://repositorio. uasb.edu.ec/bitstream/10644/4225/1/03-TC-Batallas.pdf
Brehm, J. y Hamilton, J.T. (1996). Noncompliance in Environmental Reporting: Are Violators Ignorant or Evasive of the Law? American Journal of Political Science, 40(2). pp. 444–77.
Brodkin, E. (2012). Reflections on street-level bureaucracy: past, present, and future. Public Administration Review, 72 (6), pp. 940–949.
Buchely, L. F. (2014). Activismo burocrático: las burocracias callejeras y la construcción cotidiana del prin- cipio de legalidad [Tesis de Doctorado, Universidad de los Andes de Colombia]. Repositorio Institucional UN. http://biblioteca.uniandes.edu.co/acepto22013220.php?id=2705.pdf
Cabrero, E. (2008). Acción pública y desarrollo local (1.a ed.). Fondo de Cultura Económica.
Carta Iberoamericana de Gobierno Abierto (2016). Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno. https://clad.org/wp-content/uploads/2020/07/Carta-Iberoamericana-de- Gobierno-Abierto-07-2016.pdf
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. y Kjell, A. (2007). Organization Theory and the Public Sector: Instrument, Culture and Myth. Nueva York: Routledge.
Cruz-Rubio, C. (2015). ¿Qué es (y qué no es) gobierno abierto? Una discusión conceptual. Eunomía.
(8). pp. 37–53.
Cuenca, A. y Schettini, P. (2020). Los efectos de la pandemia sobre la metodología de las ciencias sociales. Escenarios: Revista de Trabajo Social y Ciencias Sociales, (32). https://revistas.unlp. edu.ar/escenarios/article/view/10844/9714
Da Rocha Soares Ferreira, V. y Medeiros J. (2016). Fatores que moldam o comportamento dos bu- rocratas de nível de rua no processo de implementação de políticas públicas. Cad. EBAPE. BR, 14(3), pp. 776–793. http://dx.doi.org/10.1590/1679-395129522
Díaz, L. M. (2018). Modelos de Administración Pública basados en el concepto de Gobierno Abierto [tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta Y A Distancia – Unad]. Repositorio Institucional. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/19688/52872977. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Duran, P. (1999). Penser l’action publique. LGDJ.
Figueras, V. (2018). Gobierno Abierto en México: hacia una discusión realista de su factibilidad. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. Lxiv (235), pp. 523–554. http://dx.doi. org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.235.59021
Gascó, M. (2014). Guía Práctica Para Abrir Gobiernos. Manual de “Open Government” para Gobernantes y Ciudadanos. Goberna América Latina: Escuela de Política y Alto Gobierno.
Gascó, M. (2017). Las claves para abrir los gobiernos: una mirada desde la burocracia. En Naser, A., Ramírez, A. y Rosales, D. (Eds.). Desde el gobierno abierto al Estado abierto en América Latina y el Caribe (pp. 283–298). CEPAL
Gobierno Ecuador [Ecuador] (2022). Plan de Gobierno Abierto Ecuador en Gobierno Abierto Ecuador. Recuperado de https://www.gobiernoabierto.ec/
Idiart, A. (2007). Capacidades Institucionales e Implementación de Programas Sociales: Las Transformaciones de los Programas Materno Infantiles en Argentina en la Última Década. Estado, Gobierno y Gestión Pública, (10), pp. 27–54. https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/ REGP/article/view/14146/14448
Inda, G. (2012). Los dilemas del Estado moderno según Max Weber: un recorrido por sus Escritos Políticos (1917–1920). Estudios Avanzados, 1(17), pp. 13–38. https://www.redalyc.org/arti- culo.oa?id=4355/435541647002
Kaufmann, D. y Kraay, A. (2002). Growth Without Governance. Economía Journal,The Latin American and Caribbean Economic Association-LACEA. 0 (1), pp. 169–230.
Laporta, F. (2015). América Latina: problemas de vigencia y aplicación del Derecho, en Democracia y Seguridad Jurídica en América Latina (pp. 59–92). Editorial Marcial Pons.
Lipsky, M. (1980). Street-level bureaucracy : dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation.
Lipsky, M. (1984). Bureaucratic Disentitlement in Social Welfare Programs. Social Service Review, 58(1), pp. 3–27.
Lotta, G. y Pires, R. (2019). Street-level bureaucracy research and social inequality. Research Handbook on Street-Level Bureaucracy: The Ground Floor of Government in Context.
Maynard-Moody, S. y Musheno, M. (2003). Cops, teachers, counselors: stories from the front lines of public services. University of Michigan Press.
Mayntz, R. (1993). Governing failure and the problem of governability. Some comments on a the- oretical paradigm. En Kooiman, J.(dir). Modern governance. New government-society inter- actions (pp. 9–20). Sage.
Molyneux, M. (2008). The ‘Neoliberal Turn’ and the New Social Policy in Latin America: How Neoliberal, How New? Development and Change, 39(5), pp. 775–797.
Moreno, C. (2007). Los límites políticos de la capacidad institucional: un análisis de los gobiernos municipales en México. Revista de Ciencia Política, 27(2), pp. 131–153.
OCDE (2015). Open government. OECD [en línea]. Disponible en: <http://www.oecd.org/gov/ open-government.htm> [Consultado el 4 de enero de 2021].
Oszlak, Ó. y Kaufman, E. (2014). Teoría y práctica del gobierno abierto: Lecciones de la experiencia internacional. IDRC, RedGealc y OEA.
Pont Vidal, J. (2017). La innovación en la gestión pública. Madrid: Catarata. Presidencia de la República, Secretaría de Transparencia. (2013). Secretaria de Transparencia. Recuperado de: http://www. secretariatransparencia.gov.co/estrategias/Documents/plan-de-accion-sep-30.pdf
Ruano de la Fuente, J. (2002, 8-11 de octubre de 2002). La gobernanza como forma de acción pública y como concepto analítico. VII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Lisboa, Portugal. http://shorturl.at/bhmrC/
Ruvalcaba. E., Criado, J. y Gil-García, J. (2020). Analyzing open government policy adoption through the multiple streams framework: The roles of policy entrepreneurs in the case of Madrid. Public Policy and Administration. 0(0), pp. 1–32. DOI: 10.1177/0952076720936349
Sánchez, J. J. (2018). Transparentando los poderes públicos: Gobierno abierto, parlamento abierto y justicia abierta. Revista Venezolana de Gerencia. 23(81). Recuperado de: Redalyc: http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=29055767002
Scharpf, F. (1997). Games real actors play: actor-centered institutionalism in policy research. Westview Press.
Thoenig, J-C. (1997). Política Pública y acción Pública. Gestión y Política Pública, VI (1), pp. 19–37. Thomas, C. (2008). Re-reading Weber in Law and Development: A Critical Intellectual History of
Good Governance Reform. Cornell Legal Studies Research Paper (pp. 10–27).
Trubek, D. M. (1972). Max Weber on law and the rise of capitalism. Yale Law School.
Tummers, L. y Bekkers, V. (2014). Policy Implementation, Street-level Bureaucracy, and the Importance of Discretion. Public Management Review, 16(4), pp. 527–547, DOI:10.1080/ 14719037.2013.841978
Uvalle, R. (2003). La responsabilidad política e institucional de la administración pública. Instituto de Administración Pública del Estado de México.
Valenzuela, R. y Bojórquez, J. (2020). Modelos de implementación del gobierno abierto en México. En Hofmann, A. (Ed.) Gobierno abierto y el valor de la información pública (113–137). México: UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas.
Van Meter, D. y Van Horn, C. E. (1975). The policy implementation process: a conceptual frame- work. Administration & Society, 6(4), pp. 445–88.
Vargas Hernández, J. (2002). Administración pública en los estados latinoamericanos. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/administracion-publica-estados-latinoamericanos/
Waissbluth, M. y Larraín, F. (2009). Modelos de gestión pública: implicancias para la planificación, evaluación y control de gestión del Estado. En Tomicic V. y García C. (Eds). Un mejor Estado para Chile: Propuestas de Modernización y Reforma (pp. 549–559). Chile, CSP.
Weber, M. (1963). Economy and society: an outline of interpretive sociology. Bedminster Press.
Weber, M. (1969). Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica.
Wilson, J. (2000). Bureaucracy: what government agencies do and why they do it. Basic Books.